Als startende ondernemer in de transportsector dient u met deze omstandigheden rekening te houden. Het kan uitdagender zijn om met uw nieuwe bedrijf voet aan de grond te krijgen dan in de jaren voorafgaand aan de crisis. Maar de transportwereld blijft door het afwisselende karakter - geen dag is hetzelfde - en de vele mogelijkheden aantrekkelijk om in te ondernemen. Een goed voorbereide ondernemer telt in dit geval zeker voor twee.
In vergelijking met vorig jaar nam het aantal beginnende ondernemers in vrijwel alle sectoren af. Vreemde eend in de bijt is de sector transport & logistiek, waar het aantal starters met meer dan 10 procent toenam. Doordat grotere transportbedrijven steeds vaker zzp'ers (zelfstandigen zonder personeel) inzetten, is er ruimte voor starters. De groei van het aantal beginnende ondernemers wordt bovendien verklaard door de sterke groei van het aantal startende koeriersdiensten. Binnen deze branche is het aantal beginnende ondernemers met maar liefst 25 procent gestegen. Mensen in het bezit van een auto en rijbewijs, spelen met de start van een koeriersdienst in op de groei van online winkelen.
Je kunt niet zomaar als zelfstandig ondernemer transport starten. Je zult een vergunning nodig hebben als je laadvermogen van je voertuig boven de 500 kilogram is.
De vergunning daarvoor kun je aanvragen bij de NIWO. Voor die vergunning moet je aan drie eisen voldoen. Je moet kredietwaardig, betrouwbaar en vakbekwaam zijn.
Voor de kredietwaardigheid moet je een eigen vermogen hebben van 9.000 euro voor de eerste auto en elke volgende auto 5.000 euro erbij. De betrouwbaarheid toon je aan met je verklaring omtrent het gedrag. Voor de vakbekwaamheid heb je een diploma nodig. Dit diploma krijg je als je voor 6 examens slaagt bij het CCV (onderdeel CBR).
Dit diploma (vakdiploma beroepsvervoer, getuigschrift beroepsvervoer of ondernemerdiploma beroepsvervoer genoemd) is op MBO niveau en je moet slagen voor de vakken bedrijfsmanagement, personeelsmanagement, wegvervoer goederen, calculatie en financieel management.
Ik zou je adviseren om daar een opleiding voor te volgen. De cursus is behoorlijk pittig. Hoewel er ook schriftelijke/thuis cursussen zijn is het toch beter om een klassikale cursus te volgen.
Vraag: Welke bedrijfsvorm is het beste om te starten (ZZP-er of eenmanszaak) en is deze vorm eenvoudig om te zetten naar een andere?
Dat is persoonlijk. Je geeft aan ZZP of eenmanszaak. Dat is hetzelfde. De term ZZP geeft aan dat je een zelfstandige bent zonder personeel, maar je bent dan op zich een eenmanszaak die uitspreekt geen wens te hebben om met personeel te werken. De eenmanszaak als rechtsvorm gaat niet over wel of niet personeel hebben, maar over wie de eigenaar is. De eigenaar is bij een eenmanszaak maar 1 iemand. Toch kan er gerust personeel zijn.
De ZZP-er drijft zijn ondernemering meestal als eenmanszaak. Dat is het meest logisch. Maar dat kan ook als vorm van een BV. Dus ZZP is geen rechtsvorm, je geeft alleen aan dat je liever alleen bent dan met andere.
Bij een vennootschap onder firma ben je met minstens twee eigenaren. Je kunt personeel in dienst hebben, maar dat hoeft niet.
De rechtvormen die het meest voor de hand liggen zijn de eenmanszaak, de vennootschap onder firma (VOF) of de besloten vennootschap (BV). Het verschil zit hem vooral in de aansprakelijkheid, de kosten en de fiscale voordelen. De eenmanszaak en de vennootschap onder firma zijn het meest risicovol omdat je met je complete prive vermogen aansprakelijk bent. Daar staat tegenover dat deze vormen relatief goedkoop zijn en fiscale voordelen opleveren. De BV biedt ten aanzien van het risico prive meer zekerheid. Maar die vorm is duurder en minder fiscaal aantrekkelijk. Veel hangt af van je omzet en winst. Dus eenduidig antwoord is moeilijk te geven. Overigens, je prive aansprakelijkheid is weliswaar beperkt bij een BV, maar een bank of leasemaatschappij zal je vaak "dwingen" om prive borg te staan voor leningen en contracten. Dus loop je prive alsnog veel risico en is je dure BV structuur weer nutteloos.
Voordat ik met mijn bedrijf gestart ben heb ik bij de KvK eens een bijeenkomst gevolgd over rechtsvormen. Informeer eens of dat nog bestaat, zeer boeiend !
Als je de opleiding volgt voor de transportondernemer (je diploma vakbekwaamheid) dan komt dit allemaal ook aan bod in de module bedrijfsmanagement. De cursus om eigen transportondernemer te worden is niet zomaar een papiertje halen, de bedoeling is dat je goed voorbereid aan je bedrijf begint en weet welke keuzes je moet maken.
Steeds meer chauffeurs worden zelfstandig transportondernemer. In de markt komen er steeds meer kleine bedrijfjes die als 'charter' opereren voor grotere goederenvervoer ondernemingen. Of je nou klein wilt beginnen, of wanneer je ambities hoger liggen, 1 ding staat vast: voor je als cursus papieren niwo vergunning aan de slag mag, moet je voldoen aan een aantal wettelijke eisen. In ieder geval moet je in het bezit zijn van het Diploma cursus vakbekwaamheid.
TLEC biedt je deze cursus startende ondernemer transport, een opleiding die je in je eigen tempo voorbereidt op het examen cursus papieren niwo vergunning. Dit is het enige door de Nederlandse overheid (NIWO) erkende examen!
De cursus vakbekwaamheid is voor de meeste de eerste en vaak ook de moeilijkste stap in het plan om transport ondernemer worden. De opleiding voor vakbekwaamheid volg je best bij TLEC, zowel e-learning (thuis) als klassikaal (leslokaal). De ondernemer opleidingen van TLEC zijn flexibel en doelgericht. Op deze website lees je meer over hoe je het ondernemer voor het goederenvervoer kunt halen. Bel, mail of vraag een proefles aan voor de cursus voor het ondernemerexamen. Voor meer informatie (klik hier).
Voor wie is de studie "vakbekwaamheid bestemd De studie Ondernemer goederenvervoer is bestemd voor iedereen die voor zichzelf wil beginnen als zelfstandig transportondernemer en wil voldoen aan de wettelijke eisen (nationaal en internationaal).
Je einddoel Deze cursus leidt je op voor de getuigschriften van vakbekwaamheid voor nationaal en internationaal beroepsvervoer voor goederen op de weg van het CCV. Na het afronden van deze cursus ben je prima in staat om zelfstandig aan de slag te gaan als transportondernemer.
Examentraining Bij de studie Ondernemer vakbekwaamheid krijg je voor elk examenvak schriftelijke examentraining. Zo bereid je je optimaal voor op je examen en heb je een grotere kans van slagen!
Examen TLEC leidt je op voor het diploma Ondernemer goederenvervoer (nationaal en internationaal) van het CCV. Om het diploma Ondernemer goederenvervoer (nationaal en internationaal) in je bezit te krijgen, moet je een voldoende halen voor alle vijf onderdelen. Examenvakken Bedrijfsmanagement Calculatie Financieel management Personeelsmanagement Wegvervoer goederen
Vrijstellingen Het is mogelijk dat je op grond van eerder behaalde diploma's vrijstelling krijgt voor bepaalde modules van examens. Wil je weten of jouw diploma's of certificaten vrijstelling geven? Kijk dan op https://www.ondernemerdiplomas.nl/examen-vrijstellingen.html voor het dichtstbijzijnde kantoor. Je diploma dient echter van minimaal MBO 4-niveau te zijn, afgerond met cijferlijsten. Het CBR bepaalt per verzoek of het een vrijstelling toekent. Vrijstellingen worden alleen verleend op basis van eerder behaalde complete diploma's (geen certificaten, propedeuse of deeldiploma's) voor de modules Financieel management, Bedrijfsmanagement en Calculatie. Let op! Het diploma CCV-B geeft géén vrijstelling voor onderdelen van het examen Beroepsgoederenvervoer (nationaal en internationaal).
Vooropleiding Je hebt geen bepaalde vooropleiding nodig. Ook voor de verschillende examenonderdelen gelden geen speciale toelatingseisen. Maar om met succes examen te kunnen doen, raden we een vooropleiding op het niveau van LBO, VMBO, MAVO of CCV-B aan. En verder een goede dosis motivatie en kennis van de Nederlandse taal.
Je kunt zelf bepalen hoe lang je over de studie doet. Minimaal 4 weken, maximaal 5 jaar en alles daartussen.